Grupa Lotos szykuje się do budowy terminala LNG małej skali w Gdańsku. Wizualizacja: biuro prasowe Lotos.

Paliwowy Lotos poinformował, że zakończono studium wykonalności dotyczące budowy terminala LNG małej skali, który miałby powstać w Gdańsku. – Chcemy utrzymywać naszą silną pozycję lidera w dziedzinie paliw alternatywnych. Za lokalizacją bazy LNG w Gdańsku przemawia bezpośrednie sąsiedztwo portów morskich Gdańsk i Gdynia – mówi Paweł Jan Majewski, prezes Lotosu.

Terminal LNG małej skali w Gdańsku, wizualizacja. Źródło: Grupa Lotos.

W projekcie budowy małego terminala LNG w Gdańsku paliwowy koncern Lotos współpracuje z inną spółką kontrolowaną przez skarb państwa, Gaz-Systemem. Według zapowiedzi, nowy terminal stanowić ma bazę przeładunkową i logistyczną dla skroplonego gazu ziemnego, który następnie będzie np. dostarczany na stacje paliw czy też wykorzystywany do bunkrowania statków w portach morskich. LNG z nowego terminala będzie mógł być również wykorzystywany do zasilania instalacji typu off-grid.

Terminal LNG małej skali w Gdańsku, wizualizacja. Źródło: Grupa Lotos.
Terminal LNG małej skali w Gdańsku, wizualizacja. Źródło: Grupa Lotos.

Za studium wykonalności, które właśnie zostało zakończone, odpowiadała firma ILF Consulting Engineers Polska. To spółka z bogatym doświadczeniem przy tego typu projektach. W swoim portfolio firma ma przygotowanie studium wykonalności dotyczących m.in. budowy (a także rozbudowy) terminala LNG w Świnoujściu, pływającego terminala FSRU w Zatoce Gdańskiej czy terminala LNG na Ukrainie.

Prezes Lotosu Paweł Jan Majewski podkreśla, że budowa terminala LNG małej skali w Gdańsku to dobry kierunek rozwoju biznesu. Kluczowym argumentem może być bliskie sąsiedztwo dużych portów morskich w Gdyni i Gdańsku, które mogłyby być jednymi z kluczowych odbiorców LNG na potrzeby bunkrowania statków wykorzystujących to paliwo.

Terminal LNG małej skali w Gdańsku, wizualizacja. Źródło: Grupa Lotos.

– Zakończył się etap związany ze studium wykonalności. Przed nami decyzje inwestycyjne – zaznacza szef Lotosu Paweł Jan Majewski.

Nowy terminal LNG w Gdańsku ma składać się ze zbiornika do magazynowania skroplonego gazu ziemnego, instalacji do rozładunku i załadunku surowca ze statków oraz na statki, pompowni załadunkowo-rozładunkowej statki oraz pompowni autocystern i kontenerów. Biuro prasowe koncernu Lotos podało, że docelowa zdolność magazynowa terminalu może wynieść ponad 3 tys. m sześc.

„Celem projektu jest analiza możliwości wejścia na nowy, perspektywiczny rynek, jakim jest rynek przeładunku i bunkrowania LNG. Rozbudowa polskich zdolności importowych otwiera realną możliwość stworzenia rynku przeładunku i dystrybucji LNG w Polsce i regionie, dla której istotnym elementem w ramach łańcucha logistyki mogłaby być Baza LNG w Gdańsku”, Lotos podał w komunikacie.

Podpis: Katarzyna Cieślik-Mróz (il.: Lotos)