14 kwietnia firma Solaris Bus & Coach poinformowała, że podpisała kontrakt na dostawę 20 autobusów Urbino 12 hydrogen. Zamawiającym jest spółka komunikacyjna Connexxion, która odpowiada za transport autobusowy m.in. w prowincji Holandii Południowa (Zuid-Holland).

Firma Connexxion należy do niderlandzkiej grupy Transdev Netherlands. To jeden z największych przewoźników i jednocześnie lider, jeśli chodzi o bezemisyjny transport publiczny w Holandii. Jak czytamy w komunikacie, od końca 2021 roku firma będzie wykorzystywała autobusy wodorowe w rejonach Hoekse Waard i Goeree-Overflakkee. Właśnie tam będą jeździć wodorowe autobusy Solaris.

To nie pierwsze holenderskie zamówienie na autobusy z Bolechowa. W 2017 roku ten sam przewoźnik kupił 40 pojazdów Solaris Urbino 18, a rok później zamówił kolejne 4 takie pojazdy oraz dodatkowo dwa autobusy przegubowe napędzane CNG.

Może Cię zainteresować:

Anwim: Zbigniew Łapiński nowym szefem ESPPOL Trade

Anwim: Zbigniew Łapiński nowym szefem ESPPOL Trade

Firma Solaris Bus & Coach poinformowała, że podpisała kontrakt na dostawę 20 autobusów Urbino 12 hydrogen. Zamawiającym jest spółka komunikacyjna Connexxion. Czytaj dalej

Z kolei produkowane przez Solaris autobusy napędzane wodorem cieszą się coraz większym zainteresowaniem na rynku. W zeszłym roku 12 takich pojazdów zamówiła włoska spółka komunikacyjna SASA Bolzano, a kilka tygodni temu niemieckie firmy WSW Mobil GmbH z Wuppertal oraz przewoźnik RVK Köln zamówiły w sumie 25 wodorowych autobusów z Bolechowa.

Zaawansowane technologicznie pojazdy Solaris Urbino 12 hydrogen wykorzystują zestaw ogniw paliwowych o mocy 70 kW. W zakresie sposobu magazynowania wodoru w pojeździe Urbino 12 hydrogen uwzględniono najnowocześniejsze rozwiązania. Wodór gromadzony jest w postaci gazowej w pięciu zbiornikach nowej generacji na dachu autobusu. Zestaw kompozytowych butli typu 4 umieszczonych wzdłużnie nad pierwszą osią pojazdu ma łączną pojemność 1560 litrów.

Energia potrzebna do napędzania autobusu powstaje w ogniwie paliwowym, do którego dostarczany jest wodór zgromadzony w butlach na dachu pojazdu. Wodór jest przetwarzany w energię elektryczną, ta z kolei zasila bezpośrednio jednostkę napędową autobusu, którą stanowi oś z elektrycznymi silnikami. Oprócz tego autobus wyposażony jest w baterię typu Solaris High Power, która stanowi dodatkowy magazyn energii elektrycznej. Jedynymi produktami ubocznymi eksploatacji Solarisa Urbino 12 hydrogen są ciepło i para wodna. Pojazdy nie generują do środowiska absolutnie żadnych szkodliwych substancji.

Może Cię zainteresować:

Autosan wygrał przetarg na autobusy gazowe dla Ostrołęki

Autosan wygrał przetarg na autobusy gazowe dla Ostrołęki

Firma Solaris Bus & Coach poinformowała, że podpisała kontrakt na dostawę 20 autobusów Urbino 12 hydrogen. Zamawiającym jest spółka komunikacyjna Connexxion. Czytaj dalej

Zgodnie z zapisami w specyfikacji, w autobusach napędzanych wodorem przewidziano 37 miejsc siedzących. Wymiana pasażerów będzie się odbywać za pośrednictwem drzwi w układzie 1-2-0. Nowe autobusy zaoferują podróżującym dodatkowy komfort dzięki niskiemu wejściu, punktom ładowania USB, klimatyzacji, czytelnym wyświetlaczom informacyjnym i przewidzianej przestrzeni na wózek inwalidzki. Lepszą widoczność dla kierowcy zapewnią specjalne kamery zamiast lusterek bocznych, przekazujące obraz na ekrany wewnątrz pojazdu.

Tankowanie autobusów wodorowych będzie możliwe w Heinenoord, niedaleko zajezdni autobusowej. Ponieważ wodór staje się coraz bardziej popularnym nośnikiem energii, z tej stacji tankowania będą mogły korzystać również prywatne samochody osobowe. Taka inicjatywa ma na celu promowanie wykorzystania w pełni ekologicznego wodoru. Samo tankowanie wodorem jest procesem krótkim i wygodnym, nie różniącym się praktycznie od uzupełniania pojazdu tradycyjnymi paliwami.

Podpis: tg/Solaris (fot.: Solaris)