Największy japoński armator morski MOL podpisał umowę na wyczarterowanie trzech lodołamaczy-gazowców przeznaczonych do transportu LNG z Półwyspu Gydańskiego.

Największy japoński armator morski Mitsui O.S.K. Lines (MOL) podpisał umowę na wyczarterowanie trzech lodołamaczy-gazowców przeznaczonych do transportu skroplonego gazu ziemnego z Półwyspu Gydańskiego na Daleki Wschód Rosji oraz do Murmańska.

Drugą stroną kontraktu jest spółka LLC Arctic LNG 2. To firma kontrolowana przez rosyjski gazowy koncern Novatek, która obecnie buduje drugi – obok projektu Jamał LNG – arktyczny eksportowy terminal LNG na północy Rosji, Arctic LNG 2.

Umowa dotyczy trzech gazowców do transportu LNG, które już zostały zamówione przez LLC Artcic LNG 2 w południowokoreańskiej firmie stoczniowej Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME). Termin ich dostarczenia został określony na 2023 r.

Z upublicznionych informacji wynika, że japoński armator MOL wyczarteruje te jednostki, aby świadczyć dla rosyjskiej firmy usługę morskiego transportu skroplonego gazu ziemnego z terminalu Artcic LNG 2 na Półwyspie Gydańskim do pływających terminali LNG, które powstaną Kamczatce oraz w Murmańsku. Oznacza to, że statki będą pływać na dwóch kierunkach (wschodnim i zachodnim) Północnej Drogi Morskiej. To szlak, który ma strategiczne znaczenie dla ekspansji rosyjskiego sektora LNG.

Nowe gazowce-lodołamacze o wzmocnionej konstrukcji kadłuba będą zdolne do operowania na Północnej Drodze Morskiej przez cały rok (obecnie jednostki, który dysponuje MOL, mogą pływać tym szlakiem w okresie wiosennym i letnim). Oznacza to, że znacznie wzrosną możliwości transportu gazu z rosyjskiej Arktyki do azjatyckiej części Federacji Rosyjskiej. Surowiec będzie mógł być także sprzedawany do innych klientów w Azji.

W porównaniu do trasy morskiej prowadzącej z rosyjskiej Arktyki do Azji przez Kanał Sueski wykorzystanie Północnej Drogi Morskiej skróci czas transportu surowca nawet o 65 proc.

Podpis: Katarzyna Cieślik-Mróz (fot.: MOL)