Novatek poinformował, że dwie linie produkcyjne terminalu eksportowego Jamał LNG przejdą konserwację i zostaną czasowo (na dwa tygodnie) wyłączone z eksploatacji. Fot.: Novatek

Koncern gazowy Novatek poinformował, że w terminalu eksportowym Jamał LNG nad Zatoką Obską zostaną przeprowadzone wcześniej zaplanowane prace serwisowe. Będą one wymagały wyłączenia z eksploatacji dwóch linii skraplających w terminie od 21 maja do 15 czerwca br.

Może Cię zainteresować:

Novatek: spadek sprzedaży gazu w pierwszym kwartale

Novatek: spadek sprzedaży gazu w pierwszym kwartale

Koncern gazowy Novatek poinformował, że w terminalu eksportowym Jamał LNG nad Zatoką Obską zostaną przeprowadzone wcześniej zaplanowane prace serwisowe. Czytaj dalej

W oświadczeniu koncernu Novatek czytamy, że rutynowym pracom konserwacyjnym na dwóch liniach produkcyjnych LNG towarzyszyć będzie także wprowadzenie udoskonaleń technicznych, które podniosą wydajność instalacji do produkcji skroplonego gazu ziemnego.

Gazowa firma zaznaczyła, że czasowe wyłączenie dwóch linii z eksploatacji nie spowoduje obniżenia wydajności produkcyjnej całego terminala w skali roku. Konkretyzując, prace serwisowe będą dotyczyć linii produkcyjnych LNG drugiej i trzeciej. Co do linii pierwszej, to Novatek planował przeprowadzić jej konserwację w sierpniu br., ale w oświadczeniu firmy czytamy, że będzie ona musiała poczekać: prace zostaną przeprowadzone w przyszłym roku.

Terminal eksportowy Jamał LNG składa dysponuje mocą produkcyjną na poziomie 16,5 mln ton skroplonego gazu ziemnego rocznie. Składa się on z trzech podstawowych linii skraplających, a każda z nich ma moc wynoszącą 5,5 mld ton LNG rocznie. Dodatkowo w ramach terminalu będzie funkcjonować jedna dodatkowa linia o mocy produkcyjnej 900 tys. ton skroplonego gazu rocznie, dzięki czemu pełna moc produkcyjna terminalu Jamał LNG wzrośnie do 17,4 mln ton rocznie.

Może Cię zainteresować:

Novatek Green Energy: nowy terminal przeładunkowy LPG

Novatek Green Energy: nowy terminal przeładunkowy LPG

Koncern gazowy Novatek poinformował, że w terminalu eksportowym Jamał LNG nad Zatoką Obską zostaną przeprowadzone wcześniej zaplanowane prace serwisowe. Czytaj dalej

Jamał LNG rozpoczął produkcję skroplonego gazu pod koniec 2017 r. Właśnie wtedy uruchomiono pierwszą linię produkcyjną. Kolejne dwie włączono do eksploatacji odpowiednio w czerwcu oraz listopadzie 2018 r. Z kolei w sierpniu spółka Jamał LNG wydała komunikat, w którym poinformowała, że w sumie z terminala wysłano już 20 mln ton skroplonego gazu ziemnego. To obsługi morskiego transportu skroplonego gazu ziemnego z projektu Jamał LNG wykorzystywana jest flota 15 gazowców LNG klasy Arc7, przystosowanych do żeglugi w warunkach arktycznych. Jednostki te zostały zbudowane specjalnie pod kątem transportu LNG z tego terminala.

Sam terminal LNG nad Zatoką Obską jest kontrolowany przez międzynarodowy kapitał, ale to koncern Novatek ma pakiet większościowy, obejmujący 50,1 proc. udziałów. 20 proc. ma francuski Total. Ponadto 20 proc. udziałów należy do China National Petroleum Corporation, a 9,9 proc. do – również chińskiego – Silk Road Fund (Funduszu Jedwabnego Szlaku). Według informacji dostępnych w otwartych źródłach budowa terminala kosztowała ok. 27 mld dolarów.

Podpis: Anna Marciniak (fot.: Novatek)