Gazowiec-lodołamacz z ładunkiem LNG przeszedł Północną Drogę Morską w ciągu 12 dni. Fot.: Sovcomfłot.

Koncern gazowy Novatek poinformował, że przystosowany do żeglugi w warunkach arktycznych gazowiec-lodołamacz Christophe de Margerie z ładunkiem skroplonego gazu ziemnego z terminala Jamał LNG w ciągu 12 dni pokonał skutą lodem wychodnią część Północnej Drogi Morskiej, mierzącą 2 563 mile morskie długości.

Arktyczny gazowiec-lodołamacz Christophe de Margerie z portu Sabetta wypłynął 18 maja br., a 1 czerwca koncern Novatek poinformował, że jednostka dostarczyła ładunek skroplonego gazu ziemnego do Chin.

Może Cię zainteresować:

Novatek i Nauticor chcą zamieszać na bałtyckim rynku LNG

Novatek i Nauticor chcą zamieszać na bałtyckim rynku LNG

Szef Novateka Leonid Mikhelson podkreśla, że gazowy koncern pracuje nad rozwiązaniami logistycznymi, które pomogą usprawnić żeglugę Północną Drogę Morską. Czytaj dalej

Novatek podkreśla, że rejs statku z ładunkiem LNG odbył się przed rozpoczęciem tradycyjnego sezonu letniego, podczas którego Północna Droga Morska jest łatwiejsza do przebycia. Tymczasem statek Christophe de Margerie płynął w warunkach arktycznych (maj jest uznawany za najtrudniejszy okres do żeglugi tym szlakiem), a maksymalna grubość pokrywy lodowej, przez którą jednostka musiała przechodzić, wynosiła 1,3 m.

Christophe de Margerie to gazowiec-lodołamacz zbudowany specjalnie z myślą o żegludze Północną Drogą Morską, jednak tym razem w surowych warunkach statek potrzebował dodatkowej asysty klasycznego lodołamacza przystosowanego do przełamywania lodów na dalekiej północy. Novatek podał, że asystę zapewnił mu atomowy lodołamacz Jamał, należący do przedsiębiorstwa Atomfłot (to część rosyjskiej państwowej korporacji Rosatom).

Szef Novateka Leonid Mikhelson podkreśla, że gazowy koncern pracuje nad rozwiązaniami logistycznymi, które pomogą usprawnić żeglugę Północną Drogę Morską. Z punktu widzenia biznesu firmy na to szczególne znaczenie, ponieważ przez właśnie ten szlak stanowi najkrótszą drogę morską z terminalu Jamał LNG do Chin, które kupują coraz więcej gazu ziemnego (także w formie skroplonej) od firm rosyjskich. Prezes firmy podkreśla, że uczynienie z Północnej Drogi Morskiej szlaku bardziej przyjaznego dla żeglugi jest istotne także dlatego, że w okresie do 2030 r. Novatek zamierza produkować 70 mln ton skroplonego gazu ziemnego rocznie.

Może Cię zainteresować:

Autosan wygrał przetarg na autobusy gazowe dla Ostrołęki

Autosan wygrał przetarg na autobusy gazowe dla Ostrołęki

Szef Novateka Leonid Mikhelson podkreśla, że gazowy koncern pracuje nad rozwiązaniami logistycznymi, które pomogą usprawnić żeglugę Północną Drogę Morską. Czytaj dalej

Gazowiec-lodołamacz Christophe de Margerie to pierwsza jednostka typu Yamalmax. Statek zbudowany został przez południowokoreański holding stoczniowy Daewoo Shipbuilding Marine Engineering i oficjalnie wprowadzony do eksploatacji w marcu 2017 r. Docelowo w okresie do 2023 r. Sovcomflot będzie dysponował 6 takimi jednostkami. Pięć kolejnych zbuduje już rosyjska stocznia Zvezda, zlokalizowana na rosyjskim Dalekim Wschodzie.

Jednostka ma 299 m długości i 50 m szerokości. Może ona przewozić 173 tys. m sześc. skroplonego gazu ziemnego.

Podpis: Anna Marciniak (fot.: Sovcomfłot).