30 marca w chińskiej stoczni Hudong-Zhonghua Shipbuilding (należącej do potężnej grupy przemysłowej China State Shipbuilding Corporation – CSSC) zwodowano pływający terminal LNG (Floating Storage and Regasification Unit – FSRU), budowanego na zamówienie greckiej firmy żeglugowej Dynagas.

O wodowaniu poinformowało biuro prasowe chińskiej firmy stoczniowej  Hudong-Zhonghua Shipbuilding. Przedsiębiorstwo podkreśliło przy tym, że proces budowy jednostki spotkał się z poważnymi zakłóceniami spowodowanymi epidemią Covid-19. Według firmy, wielu specjalistów zaangażowanych w budowę jednostki nie mogło uczestniczyć w kontynuowaniu prac, jednak pomimo tych problemów stocznia Hudong-Zhonghua Shipbuilding poradziła sobie z realizacją zamówienia.

Może Cię zainteresować:

Baltic Pipe: Gaz-System złożył wniosek o pozwolenie na budowę

Baltic Pipe: Gaz-System złożył wniosek o pozwolenie na budowę

Grecka spółka Dynagas nie ujawniła, dla jakiego podmiotu będzie pracował nowy FSRU, ale firma ta ma silne związki z Gazpromem. Czytaj dalej

Jednostka budowana na zamówienie greckiego armatora Dynagas ma 294 metry długości i 47 metry szerokości, a zamontowany na niej system regazyfikacji skroplonego gazu ziemnego LNG składa się z trzech instalacji zamontowanych przy pierwszym zbiorniku na LNG.

Należy przy tym podkreślić, że chodzi o jednostkę podwójnego przeznaczenia, która będzie mogła pełnić funkcję terminala regazyfikacyjnego podczas pobytu w porcie, a także transportować skroplony gaz ziemny jako specjalistyczny gazowiec przystosowany do przewozu LNG.

Każda z tych instalacji ma moc przerobową na poziomie 250 milionów stóp sześciennych dziennie. Według specyfikacji technicznej nowego pływającej terminala LNG, będzie on w stanie rozładowywać około 500 milionów stóp sześciennych gazu (po regazyfikacji) dziennie.

Wiadomo już, że jednostka otrzyma nazwę Transgas Power. Stanowi ona część większego projektu greckiej firmy Dynagas, która obecnie specjalizuje się w świadczeniu usług związanych z morskim transportem skroplonego gazu ziemnego. Obecnie chińska stocznia buduje dla Greków również kolejną jednostkę siostrzaną. Według harmonogramu prac, oba pływające terminale LNG mają zostać przekazane spółce Dynagas w 2021 roku.

Może Cię zainteresować:

Naftogaz: mniej gazu z Rosji płynie przez Ukrainę

Naftogaz: mniej gazu z Rosji płynie przez Ukrainę

Grecka spółka Dynagas nie ujawniła, dla jakiego podmiotu będzie pracował nowy FSRU, ale firma ta ma silne związki z Gazpromem. Czytaj dalej

Grecka spółka Dynagas jest armatorem obsługującym wielu klientów w różnych rejonach świata. Nie wiadomo jednak, dla jakiego podmiotu będzie świadczyła usługi z wykorzystaniem nowych jednostek FSRU. Warto jednak zwrócić uwagę, że Dynagas ma silne związki biznesowe z rosyjskim koncernem gazowym Gazprom. To właśnie na zlecenie spółki Gazprom Marketing & Trading w 2012 roku należący do greckiej firmy gazowiec LNG Ob River po raz pierwszy przewiózł ładunek skroplonego gazu ziemnego Północną Drogą Morską. Statek – w asyście lodołamaczy rosyjskiego armatora Rosatomflot – przewiózł wówczas ładunek skroplonego gazu ziemnego z norweskiego terminalu Snohvit w Hammerfeście do gazoportu Tobata w Japonii. Ponadto w latach 2009-2011 ten sam statek został wyczarterowany przez Gazprom Marketing & Trade do obsługi zimowego transportu skroplonego gazu z pierwszego rosyjskiego terminala eksportowego LNG Sachalin 2.

Podpis: Tomasz Górski, Portal Gazowy (fot.: Hudong-Zhonghua Shipbuilding)