W połowie czerwca br. fińska firma energetyczna Gasum rozpoczęła eksploatację nowej stacji bunkrowania statków LNG w szwedzkim porcie Nynäshamn

W połowie czerwca br. fińska firma energetyczna Gasum rozpoczęła eksploatację nowej stacji bunkrowania statków LNG w szwedzkim porcie Nynäshamn. Nowa stacja umożliwia bunkrowanie jednostek LNG przy wykorzystaniu specjalistycznych autocystern.

Przygotowania do uruchomienia stacji bunkrowania w szwedzkim porcie trwały ok. roku. Obecnie stacja jest już w pełni operacyjna, a armatorzy już niej korzystają. Fińska firma Gasum (to firma państwowa: 26,5 proc. akcji ma fiński skarb państwa, a 73,5 proc. w pełni państwowy koncern Gasonia).

Spółka Gasum podała w komunikacie, że w nowej stacji po raz pierwszy zastosowano innowacyjne rozwiązanie, umożliwiające bunkrowanie statków skroplonym gazem z dwóch autocystern jednocześnie. Dzięki temu udało się skrócić czas potrzebny na zatankowanie jednostek morskich LNG. Wcześniej fińska firma już świadczyła usługi bunkrowania w tym porcie, ale infrastruktura umożliwiała wykorzystanie tylko jednej cysterny. Było to czasochłonne i często wpływało na harmonogram rejsów statków. Obecnie ze stacji bunkrowania najczęściej korzystają promy pasażerskie napędzane skroplonym gazem ziemnym, które należą do armatora Destination Gotland, które obsługują połączenie Nynäshamn-Visby.

Jeden z menadżerów firmy Gasum Jonas Åkermark podkreśla, że dzięki zastosowaniu nowego rozwiązania technicznego bunkrowanie statku zajmuje ok 45 minut. To mniej więcej tyle, ile potrzeba na wymianę pasażerów na jednostce oraz na rozładowanie i załadowanie bagaży.

Z uruchomienia nowej stacji zadowolony jest też prezes Destination Gotland. Christer Bruzelius podkreśla, że jej uruchomienie stanowi duży krok naprzód w działalności armatora. Nowa stacja umożliwia szybsze bunkrowanie statków w normalnych godzinach pracy. To z kolei przekłada się na sprawniejszą obsługę pasażerów.

Stacja znajduje się niedaleko należącego do firmy terminalu LNG. Odległość pomiędzy nim a stacją wynosi ok. 5 kilometrów. W 2011 r. fińska firma uruchomiła niewielki terminal w Brunnviksholmen, tuż obok Nynäshamn i był to pierwszy tego rodzaju obiekt w Szwecji. Surowiec jest transportowany do terminalu gazowcami, które przewożą gaz ziemny głównie z norweskich złóż oraz terminali w Europie Północnej. W terminalu znajduje się jeden zbiornik na LNG o pojemności 20 tys. m sześc. Sa tam również doki załadunkowe dla statków i autocystern.

Podpis: Anna Marciniak (fot.: Gasum)