Japońska firma przygotowuje rakietę kosmiczną, która będzie napędzana skroplonym gazem ziemnym. Fot.: IT

Japońska firma Interstellar Technologies ogłosiła, że pracuje nad rakietą orbitalną napędzaną skroplonym gazem ziemnym. Szefowie projektu mówią, że celem projektu jest obniżenie kosztów eksploatacji przestrzeni kosmicznej.

Mała japońska spółka ma już konkretne plany związane z eksploatacją LNG jako paliwa kosmicznego. W pierwszej kolejności silnik napędzany LNG otrzyma rakieta nośna rozwijana w ramach projektu ZERO. Jego celem jest zbudowanie rakiety, która będzie w stanie wynosić na orbitę ładunki o masie do 100 kg. W praktyce chodzi o przede wszystkim o małe satelity.

Pierwszy (próbny) start rakiety kosmicznej z silnikiem na LNG zaplanowano na 2022 r. Z kolei rok później z ośrodka kosmicznego Taiki wystartować ma rakieta z małym satelitą, który zostanie umieszczony na orbicie.

Z wypowiedzi szefów firmy Interstellar Technologies wynika, że start-up przeprowadził testy szerokiej gamy paliw, które potencjalnie nadają się do wykorzystania w rakietach kosmicznych, np. metanu, nafty czy etanolu. W projekcie ZERO jednak wybór padł na skroplony gaz ziemny, ponieważ silniki napędzane LNG są przyjazne dla środowiska, technologicznie proste w eksploatacji i nie stwarzają ryzyka zanieczyszczenia morza.

Japońska spółka na początku br. przeprowadziła testy dotyczące eksploatacji skroplonego LNG jako paliwa w silniku rakiety kosmicznej. Okazało się, że skroplony gaz ziemny generuje wyższą wydajność silnika przy jednoczesnym obniżeniu kosztów w porównaniu z tradycyjnymi paliwami wykorzystywanymi w przemyśle kosmicznym.

W samych pracach nad nowym silnikiem kosmicznym z napędem na skroplony gaz ziemny firma Interstellar Technologies korzystała ze wsparcia japońskiej agencji kosmicznej Japan Aerospace Exploration Agency (JAXA) oraz ośrodka badawczo-rozwojowego Muroran Institute of Technology. Szczególnie przydatna okazała się wiedza znajdująca się zasobach agencji JAXA, ponieważ zatrudnieni w niej specjaliści projekt silnika rakietowego na LNG rozwijali już od ponad 30 lat.

Podpis: Anna Marciniak (fot: Interstellar Technologies)