Pływający terminal LNG przeznaczony do eksploatacji w ramach terminalu importowego na wyspie Krk zakończył podróż z chińskiej stoczni Huarun Dadong i dotarł do Chorwacji. Jednostka FSRU o nazwie LNG Croatia dopłynęła do stoczni Victor Lenac w Rijece.

Spółka LNG Crotia – właściciel i operator przygotowywanego do eksploatacji terminalu importowego LNG na wyspie Krk – poinformowała w czwartek, że jednostka LNG Croatia w chorwackiej stoczni spędzi okres do dwóch tygodni. W Rijece zostaną przeprowadzone jeszcze ostatnie testy, obejmujące funkcjonowanie wszystkich systemów związanych z magazynowaniem i regazyfikacją skroplonego gazu ziemnego.

Według harmonogramu prac dotyczących uruchomienia terminalu eksportowego, jednostka FSRU ma został przetransportowana na nabrzeże na wyspie Krk na początku grudnia br. Wówczas cała instalacja będzie musiała zostać ponownie przetestowana. Chorwaci planują, że nowy terminal zostanie uruchomiony 1 stycznia 2021 r.

Będzie to pierwszy terminal LNG w Chorwacji. Jednostka FSRU oraz magazyny umożliwią na przepompowanie 2,6 mld m sześc. gazu ziemnego rocznie. W sumie budowa terminalu, wraz z zakupem statku LNG Croatia, kosztowało 276,9 mln dolarów, przy czym ponad 101 mln dolarów Chorwacja pozyskała z Unii Europejskiej w ramach Instrumentu „Łącząc Europę”.

Trzeba jednak zaznaczyć, że spółka LNG Croatia za samą jednostkę FSRU zapłaciła blisko 160 mln euro. Nie została jednak zbudowana specjalnie na zamówienie Chorwatów. Przetarg w tej sprawie wygrał morski armator specjalizujący w transporcie skroplonego gazu ziemnego Golar, który zaoferował przekształcenie gazowca LNG Golar Viking (zbudowanego w 2005 r.) w jednostkę FSRU. Prace związane z przekształceniem gazowca w pływający terminal pod nazwią LNG Croatia zrealizowała chińska stocznia Huarun Dadong.

Podpis: Anna Marciniak (fot.: LNG Croatia)