W Wilhelmshaven powstanie pierwszy w Niemczech pływający terminal LNG. Fot.: Uniper

Japońska firma Mitsui O.S.K. Lines oraz niemiecka spółka LNG Terminal Wilhelmshaven (to spółka-córka należąca do grupy Uniper) podpisały umowę dotyczącą budowy i wyczarterowania specjalistycznej jednostki magazynowania i regazyfikacji skroplonego gazu ziemnego (FSRU), która będzie eksploatowana w niemieckim Wilhelmshaven nad Morzem Północnym.

Może Cię zainteresować:

Novatek Green Energy: nowy terminal przeładunkowy LPG

Novatek Green Energy: nowy terminal przeładunkowy LPG

Niemcy przymierzają się do budowy pływającego terminala LNG. Za projekt odpowiedzialna jest spółka celowa LNG Terminal Wilhelmshaven. Czytaj dalej

Oznacza to, że niemiecki projekt budowy pływającego terminala LNG wkrótce może wkroczyć w fazę. Za realizację projektu odpowiedzialna jest spółka celowa LNG Terminal Wilhelmshaven (LTW).

Z udostępnionych informacji wynika, że jednostka FSRU będzie dysponowała zbiornikami na skroplony gaz ziemny, które pomieszczą 263 tys. m sześc. surowca. Zostanie ona zbudowana przez południowokoreański holding stoczniowy Daewoo Shipbuilding and Marine Engineering (DSME). Właścicielem jednostki będzie japoński armator Mitsui O.S.K. Lines, a niemiecka spółka LTW wyczarteruje ją na okres 20 lat.

Jednostka FSRU będzie operować w pobliżu nabrzeża portu morskiego w Wilhelmshaven i zostanie ona połączona z niemieckim systemem przesyłu gazu ziemnego za pośrednictwem specjalnych połączeń inżynieryjnych.

Spółka LTW podkreśla, że port morski Wilhelmshaven to jedyny port głębokowodny w Niemczech, który oferuje optymalne warunki do eksploatacji pływającego terminala LNG w takiej skali. Chodzi m.in. o dostępność odpowiednio głębokich torów wodnych, którymi pływając będą metanowce przewożące skroplony gaz ziemny.

Może Cię zainteresować:

DSME ma kontrakt na budowę pływającego terminala LNG

DSME ma kontrakt na budowę pływającego terminala LNG

Niemcy przymierzają się do budowy pływającego terminala LNG. Za projekt odpowiedzialna jest spółka celowa LNG Terminal Wilhelmshaven. Czytaj dalej

Grupa Uniper przekazała, że spółka LTW latem tego roku przeprowadzi badanie rynku, które określi zainteresowanie potencjalnych klientów zakupem LNG z nowego terminala. Pozwoli to m.in. na rozpoznanie, czy projekt ten będzie opłacalny z biznesowego punktu widzenia. Dopiero po zakończeniu tej procedury zapadnie ostateczna decyzja inwestycyjna.

Zarząd koncernu Uniper jest jednak przekonany, że budowa pływającego terminala LNG w Wilhelmshaven będzie opłacalna. Przemawia za tym dynamiczny rozwój europejskiego rynku skroplonego gazu ziemnego, który nastąpił w ostatnich latach. Nowy terminal ma pomóc m.in. w zapełnieniu luki w podaży gazu ziemnego do Europy, wynikającej ze spadku wewnętrznej produkcji tego surowca na Starym Kontynencie. Ma on również przyczynić się do transformacji energetycznej Niemiec i samej Europy.

Podpis: Katarzyna Cieślik-Mróz (fot.: LTW)