Rosjanie zwiększają transport skroplonego gazu ziemnego LNG do Azji przy wykorzystaniu arktycznej Północnej Drogi Morskiej.

Rosjanie zwiększają transport skroplonego gazu ziemnego do Azji przy wykorzystaniu Północnej Drogi Morskiej. Do terminalu eksportowego w Sabettcie (Jamał LNG) właśnie powraca gazowiec-lodołamacz Christophe de Margerie, który w czerwcu w rekordowo krótkim czasie przepłynął ten szlak.

 

Transport towarów przez Północną Drogę Morską wciąż rośnie i to pomimo panującej pandemii koronawirusa i wymuszonego przez nią lockdownu gospodarczego. W pierwszej połowie 2020 r. trasą tą przesłono 14,5 mln ton towarów.

W porównaniu z analogicznym okresem przed rokiem wzrost wynosi 1,1 proc. (tak wynika z informacji upublicznionych przez rosyjską federalną agencję transportu morskiego i rzecznego Rosmorrechflot, ale należy zakładać, że gdyby nie pandemia, wzrost ten byłby o wiele większy. Na większości morskich szlaków handlowych na świecie nastąpił bowiem spadek transportu towarów. W niektórych przypadkach wynosi on nawet 20 proc.

Większość towarów transportowanych Północną Drogą Morską stanowi właśnie skroplony gaz ziemny, który w porcie nad Zatoką Obską ładowany jest na specjalne statki transportowe, przystosowane do żeglugi w warunkach arktycznych. Jak już pisaliśmy na Portalu Gazowym, 19 maja z Sabetty wyruszył gazowiec wypełniony LNG Christophe de Margerie, który w ciągu 12 dni przebył skutą nawet ponad metrową warstwą lodu trasę na wschód. Już 9 czerwca załoga zameldowała się w chińskim terminali LNG w porcie Jiangsu, a 26 czerwca statek wyruszył w rejs powrotny.

Koncern Novatek (który jest większościowym udziałowcem i operatorem terminalu Jamał LNG) oraz rosyjski armator morski Sovcomflot podkreślili wówczas, że majowa wyprawa miała znaczenie symboliczne dla rosyjskiego kompleksu gazowego. Jeszcze nigdy transport przez Północną Drogę Morską nie został zrealizowany o tak wczesnej porze roku.

W ślad za gazowcem Christophe de Margerie arktyczną drogę na wschód przebyły także inne jednostki transportujące surowiec dla odbiorców w Chinach: Władimir Woronin, Georgij Uszakow i Władimir Rusanow.  Ponadto na Tajwan wyruszył także Georgij Brusiłow. Wszystkie te jednostki należą do klasy Arc7. Rosyjski koncern gazowy Novatek dysponuje flotą 15 takich statków. Zostały one zamówione specjalnie do obsługi eksportu skroplonego gazu ziemnego pochodzącego z terminalu Jamał LNG. Każdy z nich przewozi w swoich zbiornikach 172,6 tys. m sześc. skroplonego gazu.

Północna Droga Morska staje się coraz bardziej przyjazna dla żeglugi, przede wszystkim za sprawą podnoszącej się temperatury w Arktyce. We wrześniu 2019 r. Rosjanie odnotowali niemal najniższą w historie grubość pokrywy lodowej tego szlaku morskiego. Z raportów rosyjskiej służby hydrologicznej Roshydromet wynika, że średnia temperatura w wzdłuż Północnej Drogi Morskiej od lat 90. wzrosła o ok. 5 stopni Celsjusza. Z kolei lato w tym roku jest tam najcieplejsze w całym 130-letnim okresie prowadzenia przez Rosjan pomiarów. Tylko w czerwcu na północnej Syberii średnia temperatura była na poziomie 8 stopniu powyżej normy.

Podpis: Anna Marciniak (fot.: Rosmorport)